Algemene werkwijze

You are here:

Wat kan de Driehoek u bieden?

De Driehoek brengt u een advies op maat, dat wil zeggen; een op het individu gericht advies, dat zo uitgebreid kan zijn als u wenst. Bijvoorbeeld een enkelvoudige intelligentietest, om in korte tijd een IQ-bepaling te geven. Of een uitgebreid onderzoek, waarin behalve het IQ ook doorzettingsvermogen, faalangst, welbevinden op de huidige opleiding, aanleg voor diverse vakken en beroepsinteresse onderzocht worden. Praktische voorbeelden die veelvuldig aan bod komen: de schoolkeuze na groep 8 van de basisschool, de afdelingskeuze en leerweg na de basisvorming, het kiezen van een vakkenpakket of studiehuisprofiel, vervolgkeuze voor studie of beroep na het eindexamen, geschiktheidsvragen voor een opleiding of beroep.

Werkwijze school- en beroepskeuzebegeleiding

Na een eerste oriëntatie per telefoon of email maken we een afspraak op mijn kantoor of bij de cliënt thuis, waarbij we met elkaar bespreken wat er in het verleden al gedaan is aan afwegingen, keuzes, ervaringen, etc. Vervolgens spreken we een traject af op het gewenste niveau, waarbij standaard 4 testen worden gedaan (op MBO-HBO of WO-niveau). Daarbij worden twee testen onder begeleiding gemaakt en twee zelfstandig. Van de uitslagen wordt een uitgebreide rapportage gemaakt die met de betrokkene(n) wordt besproken. In totaal komen we dan 3 keer bij elkaar om alle ins en outs grondig door te nemen. In de bijbehorende achtergrondinformatie worden dan alle actuele opleidingen besproken die van toepassing zouden kunnen zijn. Een en ander wordt gecompleteerd met actuele informatie met betrekking tot beroepsmogelijkheden, kans op werk, startsalaris, enzovoort. Tevens wordt het tarief dan doorgenomen. Indien gewenst kan het onderzoek worden aangevuld met een intelligentieonderzoek of persoonlijkheidstesten.

 

Voorbeelden

  • Mike, 17 jaar, heeft HAVO gedaan. Zijn passie is Film en TV, wil het liefst regisseur worden en schreef in bij de Kunstacademie in Amsterdam, maar kwam niet door de selectie. Omdat hij toch iets moest, schreef hij zich in bij HBO Bouwkunde in Rotterdam. Na een maand is hij gestopt, het was niet zijn ding. Na de onderzoeksperiode van 3 weken komen we tijdens de eindgesprekken op HBO-Chemie (scheikunde was zijn favoriete vak) en Media en Entertainment aan de NHTV in Breda. Bij beiden gaat hij proefstuderen in januari.

     

    Lotte, 16 jaar, doet HAVO. Vindt zichzelf nog erg jong, overweegt een tussenjaar (geen VWO-optie) maar wil toch graag ondersteuning bij haar toekomstplannen. Na bezoeken, gesprekken en testen komt ze op HBO Watermanagement, gaat proefstuderen, maar dat is niet wat ze dacht. Vervolgens komen we op HBO Logistic Engineering en daar gaat ze nu verder op oriënteren.

     

    Maurits, 17 jaar, doet examen tweetalig VWO. Heeft twee technische profielen, maar heeft nog geen idee wat te gaan doen. Hij is wezen kijken in Delft, Eindhoven, Enschede, Rotterdam, bij Werktuigbouwkunde, maar is er nog niet uit. Na twee gesprekken met hem en zijn ouders en 4 gemaakte testen komt hij op Biomedische Technologie en toch weer Werktuigbouw. Maar hij zoekt het nu kleinschaliger en met meer begeleiding. Hij schrijft in voor proefstuderen op 3 locaties.

  • Testoverzicht en betekenis

    Test:          W.I.S.C.
    Doel:          Bepaling van het IQ, 12 subtests oplopend in moeilijkheidsgraad

    Test:          N.D.T.
    Doel:          IQ-bepaling, differentieert tussen SVO en VMBO

    Test:          N.I.O.
    Doel:          Intelligentietest, verwijst vanaf groep 8

    Test:          G.S.O.
    Doel:          Bepaalt het werkniveau op de basisschool

    Test:          D.T.H.N
    Doel:          IQ, differentieert tussen VWO- en Gymnasium, HBO en WO

    Test:          D.A.T.
    Doel:          Aanlegbepaling van 9 belangrijke (middelbare) schoolvakken

    Test:          G.I.T.
    Doel:          Bepaling van het IQ, Nederlands, 10 subtests met profielanalyse

    Test:          P.M.T.(K.)
    Doel:          Bepaalt het doorzettingsvermogen en faalangst

    Test:          S.V.L.
    Doel:          Meten van het welbevinden op school

    Test:          C.B.S.K.
    Doel:          Onderzoekt de competenties van kinderen, hoe ze zichzelf zien

    Test:          N.P.V.(J.)
    Doel:          Bepalen van 7 verschillende persoonlijkheidsaspecten

    Test:          C.B.S.A.
    Doel:          Meet competenties van jeugd, hoe jongeren in het leven staan

    Test:          A.B.V.K.
    Doel:          Bepaling van karaktereigenschappen bij kinderen

    Test:          L.M.T.
    Doel:          Bepaling van de leermotivatie

    Test:          B.V.T.
    Doel:          Bepaalt aandacht, concentratie, doelgerichtheid, slordigheid

    Test:          Beroepen Wijzer
    Doel:          Beroepen-interessetest VMBO

    Test:          Studie Wijzer
    Doel:          Beroepen-interessetest HAVO/VWO

    Test:          Geschiktheidswijzer
    Doel:          Koppelt geschiktheid aan interesse

    Test:          KIT, de Korte Interesse Test
    Doel:          Een beroepskeuzetest vanaf VMBO-niveau

    Test:          HIT, de Hogere Interesse Test
    Doel:          Een beroepskeuzetest voor opleiding en beroep na HAVO/VWO

    Test:          Amsterdamse Beroepen Interesse Vragenlijst
    Doel:          Beroepentest vanaf HAVO-niveau

    Test:          Holland Zelf Onderzoek
    Doel:          Zeer uitgebreide beroepen/interessetest voor scholieren en studenten

    Test:          Schaal Interpersoonlijke Waarden
    Doel:          Onderzoekt welke keuzes iemand belangrijk vindt in het werk